Ronald Hooft
Ronald Hooft, het gezicht van Prast/Hooft, een architectenbureau dat hij in 2003 samen met architect Herman Prast oprichtte, brengt een verfrissende, onconventionele aanpak in de wereld van ontwerp. Hooft heeft geen formele opleiding als architect, maar als ontwerper richt hij zich vooral op het creëren van interieurs en exterieurs.
Zijn kunstzinnige achtergrond heeft wortels in de beeldende kunst. Na zijn middelbare school stroomde hij door naar de Rietveld Academie. Hoewel zijn tekentalent wellicht niet het meest indrukwekkende was, bezat hij een unieke gave om ideeën om te zetten in visuele concepten die voor anderen begrijpelijk waren.
Zijn eerste stappen in het ontwerpvak kwamen onverwachts via de Seymour Likely Lounge, een café op de Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam, waarvan Hooft mede-eigenaar was. Hier begon een succesvolle ontwikkeling die hem van bescheiden opdrachten naar complexere projecten leidde. Eerst kwamen er verzoeken voor kantoren, huizen en winkels en in de loop van de tijd groeide dit geleidelijk in omvang en complexiteit, en zo breidde zijn portfolio zich gestaag uit.
tekst
Hippe interieurs en een stoere stoel
De signatuur van Hooft is duidelijk herkenbaar in diverse locaties in Amsterdam: de voormalige tabaksopslag in de Nes werd de populaire stijlvolle Brasserie Harkema. Een ander opvallend project is Club Escape aan het Rembrandtsplein, een geliefde bestemming voor dansfanaten en de Shoebaloo schoenenwinkel in de PC Hooftstraat.
Prast/Hooft tekende ook voor het magistrale Restaurant Vinoteca Gustavino aan de Zuid As. De open, witmarmeren keuken met een grote houtoven en koperen bollen boven de keuken, samen met kroonluchters gemaakt van honderden fietslampjes, maken het een visueel spektakel.
Speciaal voor restaurant Gustavino aan de Zuidas, werd de allereerste PH1 stoel ontwikkeld. Geproduceerd door Lensvelt in nauwe samenwerking met Ronald Hooft. De PH1 stoel viel op door zijn robuuste uitstraling en open structuur, gecombineerd met stoere bekleding en een ruige afwerking. De bekleding van leer werd opvallend gedetailleerd met naar buiten gekeerde naden. Bij Gustavino staan exemplaren in wit, olijfgroen en bruin leer.