Ga naar inhoud

Atelier Van Lieshout

Afbeelding laden:

Atelier Van Lieshout

Joep van Lieshout is beeldhouwer, visionair en kunstenaar. Hij heeft internationale bekendheid verworven met zowel autonoom werk als werk in opdracht, binnen alle aspecten van kunst, design en architectuur. Zijn stijl wordt vaak gekarakteriseerd als snel, gedurfd en excentriek. Van Lieshouts vriendschap met Hans Lensvelt gaat ver terug in de tijd, omdat ze allebei complementaire visies en een vergelijkbare kijk op het leven hebben. Atelier an Lieshout (AVL) heeft voor Lensvelt veel bijzondere en gewilde producten ontworpen die vaak worden gezien als moderne klassiekers. Joep van Lieshout/AVL, hebben een rijk oeuvre gecreëerd van sculpturen en installaties, gebouwen en meubels die zowel als utopie als dystopie worden geclassificeerd.

Bekijk de AVL Collectie
Afbeelding laden:

Shakerstoelen in een privéwoning

Afbeelding laden:

De shaker-stoel op het hoofdkantoor van Interpolis

Afbeelding laden:
Afbeelding laden:

De Lazy modernist

Op een dag in Rotterdam vond Joep van Lieshout een oude relaxfauteuil bij een vuilnisbelt. Dit inspireerde Joep om zijn eigen versie van een relaxfauteuil te maken als aanvulling op de AVL-collectie. Joep verwijderde de gestoffeerde onderdelen en voegde schuimelementen toe aan het overgebleven frame om zijn relaxfauteuil te perfectioneren en een strakke uitstraling te geven. Op het moment dat Hans Lensvelt de nog te ontwikkelen stoel zag tijdens een werkplaatsbezoek, was het concept verkocht.

Lensvelt gelooft dat dit de werkplek van de toekomst is, omdat je hier comfortabel kunt zitten terwijl je aan het bellen bent om e-mails te checken, voicemails te versturen en zakelijke gesprekken te voeren in alle comfort en stijl. Lensvelt heeft de filosofie dat je op de Lazy Modernist productiever kunt zijn dan aan een standaard bureau zitten en typen op een laptop, wat meer tijd van je kostbare dag zou innemen. Dus waarom niet productief zijn en tegelijkertijd comfortabel zitten?

De Lazy Modernist is toegepast in het interieur van Sony Music in de A'dam Tower en in de architectenbureaus van Rijnboutt.

Meer informatie
Afbeelding laden:

Joep van Lieshout in zijn Lazy Modernist tijdens Milan Design Week 2019

Afbeelding laden:

Hans Lensvelt zag de lazy modernist voor het eerst tijdens een workshopbezoek aan AVL

Afbeelding laden:

De lazy modernist op het Rijnboutt hoofdkantoor

Afbeelding laden:

Op het kantoor van Sony Music Amsterdam wordt de Lazy Modernist meerdere malen toegepast

Afbeelding laden:

Het verhaal van de Skull

De AVL-Skull is een funky ontwerp dat volledige rust en afzondering biedt, perfect voor afgezonderde en optimale werkconcentratie. Het ontwerp is multifunctioneel: als exclusief kunstwerk, installatie of als werkplek.

In 2004 ontwikkelde zich een nieuwe trend met betrekking tot hoe werknemers wilden werken. Mensen wilden minder traditionele hiërarchieën en flexibelere manieren van werken, met een overgang naar een plattere structuur. Lensvelt volgde de tijdsgeest van deze trend en vroeg AVL om een ​​afgeschermde werkplek te creëren die door AVL werd geïnterpreteerd in de vorm van een Skull.

De eerste schets die Joep van Lieshout maakte tijdens een vlucht naar Shanghai→

Afbeelding laden:

De originele Skull die Hans Lensvelt aan het Kroller-Müller Museum schonk

Afbeelding laden:

In die tijd waren er nog geen smartphones, dus de eerste schets werd met de hand gemaakt door Joep van Lieshout tijdens een KLM-vlucht aan boord van een Boeing 747. Van Lieshout nam een foto van de schets op het gangpad van het vliegtuig, vandaar dat het KLM tapijt de eerste schets van de Skull omlijstte.
Het getuigt van de typische samenwerking van van Lieshout en Hans Lensvelt: er komt geen computer aan te pas, de schetsen worden met de hand getekend en de eerste modellen zijn gemaakt van piepschuim.

Hans Lensvelt reist in die tijd heen en weer tussen NL en China. In de buurt van Shanghai vond hij een fabriek die polyester verwerkte, en hij gaf hen de opdracht om het eerste polyestermodel van de Skull te maken. Toen van Lieshout langskwam om het model te bekijken, ontmoetten ze een medewerker die een negatief maakte van gestucte bakstenen, dat fungeerde als de originele mal voor de Skull. De totaal primitieve manier waarop de mal was gemaakt met bakstenen, was zo verfrissend om te zien en zou een inspiratie moeten zijn voor onze hightech mentaliteit.

Ontwikkeling van de Skull in China, 2004→

Afbeelding laden:

In 2006 vroeg het Kroller-Muller museum aan van Lieshout om een kunstwerk voor de museumtuin. Joep zat toevallig zonder kunstwerken en toen hij Hans vroeg of hij iets beschikbaar had, schonk Hans hem de groene Skull voor de museumtuin. Joep knapte het op en humoristisch genoeg werd de schedel later voor een absurd bedrag verkocht aan een Italiaanse kunstverzamelaar. Hans grapt tot op de dag van vandaag dat dit bewijst dat kunst de subtielste vorm van bedrieglijke oplichterij is, waarbij maatschappelijke normen en waarden op de hak worden genomen.

Enkele prominente plaatsen waar De Skull is toegepast zijn de Openbare Bibliotheek in Amsterdam en het Chassé Theater in Breda.

←Blauwe Skull tijdens Salone del Mobile 2012

Afbeelding laden:

Joep en Hans in China, 2004

Afbeelding laden:

Chassé Theater, Breda

Afbeelding laden:

Rechtsonder: in de Openbare Bibliotheek in Amsterdam

Afbeelding laden:

Een Skull die één wordt met de natuur in een privétuin

Back to top