Capital Kitchen

De bar van het nieuwe restaurant in cultureel centrum Capital C. Kunstenaar Joep van Lieshout maakte een sculptuur met het thema menselijk lichaam dat boven de bar hangt.
Project Kapitaal Keuken, Kapitaal C
Art director Maarten Spruyt
Locatie Amsterdam
Fotografie Ewoud Huibrechts, Tiago Rosado
Maak kennis met de mannen achter Capital Kitchen, het restaurant van creatieve hub Capital C in Amsterdam. Oprichter Willem Sijthoff en art director Maarten Spruyt transformeerden het restaurant van de voormalige diamantbeurs tot een veelzijdige plek volledig gewijd aan het menselijk lichaam. Hans Lensvelt (CEO van Lensvelt) vervulde een verbindende rol en leverde speciale edities van de Maarten Baas-stoelen en -barkrukken, en leverde en ontwikkelde tafels op maat.

Het restaurant van de voormalige diamantbeurs is nu een veelzijdige locatie

Maarten Spruyt, JW Kaldenbach, Willem Sijthoff en Hans Lensvelt

Een creatieve hotspot
Mediaondernemer en oprichter van Capital C Willem Sijthoff en Hans Lensvelt kennen elkaar al jaren. De twee leerden elkaar kennen via Sijthoffs vrouw Machteld Vos, die Hans in 2005 interviewde vanuit haar holding in Shanghai. Hans heeft altijd een hoge dunk van Sijthoff gehad: "Ik heb enorm veel waardering voor hem als mens, als ondernemer en visionair, als kunstliefhebber én Amsterdammer." Hans heeft vanaf het begin bijgedragen aan Sijthoffs ambitie om dé creatieve hotspot van Amsterdam te bouwen door betrokken te zijn bij de architectenselectie en de uiteindelijke invulling van alle ruimtes.
Een aansluitende keuken
Vanaf de opening twee jaar geleden bleek Capital C een creatieve parel die co-working spaces, kantoren en evenementenlocaties verhuurt. Alleen het restaurant, dat door een derde partij werd geëxploiteerd, sloot niet aan bij de algehele identiteit. Daarom besloten Sijthoff en zijn partners het restaurant zelf te renoveren en te beheren. Sijthoff organiseerde verschillende ludieke sessies met creatieven zoals Erik Kessels, Anne van der Zwaag en Hans Lensvelt, waarin ze samen zochten naar een passende aanpak en stijl voor het nieuwe restaurant.

Nu is er meer ruimte voor kunstwerken die de boodschap kunnen overbrengen.

Twee van de acht verschillende vormen van de rugleuning die kenmerkend zijn voor de Maarten Baas-stoel.

Edgy en evocatief
Hans herinnert het zich nog goed: "Ik vond dat het restaurant onderscheidend en uniek moest zijn, niet iets dat gebouwd was in de heersende trend. Het moest tijdloos, functioneel en gedurfd zijn." Midden in de zoektocht naar iemand die een concept kon neerzetten dat ook emoties opriep en maatschappelijke vraagstukken aankaartte, bezorgde de gedachte aan Maarten Spruyt hem een eureka-moment. Over Hans' voorstel om Spruyt de opdracht te laten uitvoeren, zei Willem Sijthoff na afloop: "En dat Hans dat zou bedenken... Dat had ik toch zelf kunnen bedenken?"
Stijlvisie
Dat Hans voor de restyling van Capital C aan Maarten Spruyt dacht, was geen toeval. De connectie tussen de twee gaat immers al ver terug. Spruyt maakte een indrukwekkende installatie in Milaan tijdens de Milan Design Week 2018, geïnitieerd door cultureel ondernemer Anne van der Zwaag voor Lensvelt. Over Spruyt als persoon is Hans zeer te spreken: "Ik heb bijzondere waardering voor Maarten. Hij is een authentieke geest, zowel innemend, sociaal als verfrissend." Als internationaal geprezen art director, stylist en curator werkte Spruyt al voor musea zoals het HEM in Zaandam en het Kunstmuseum Den Haag, en voor merken zoals Tommy Hilfiger en G-Star.

Het thema van het menselijk lichaam
Als aangewezen ontwerper voor het restaurant van Capital C ging Spruyt te werk vanuit de volgende insteek: "Geef me iets en ik draai er een wereld omheen. Ik ben geen ontwerper, maar ik stap ergens in vanuit een stilistisch oogpunt", aldus Spruyt. Omdat hij niet nóg een trendy restaurant wilde creëren, koos hij ervoor om het concept te benaderen vanuit het menselijk lichaam. Vanuit de overtuiging dat het tijd is om de dingen beter te bekijken en transparanter te zijn over eten, liet hij het restaurant terugbrengen tot de essentie. "Nu is er meer ruimte voor kunstwerken die deze boodschap kunnen overbrengen", aldus Spruyt. In zes weken tijd werd een omgeving gecreëerd die hij met trots "een goede basis om mee verder te gaan, en een gelaagd geheel dat rust uitstraalt" noemt.
Stijlvisie
Dat Hans voor de restyling van Capital C aan Maarten Spruyt dacht, was geen toeval. De connectie tussen de twee gaat immers al ver terug. Spruyt maakte een indrukwekkende installatie in Milaan tijdens de Milan Design Week 2018, geïnitieerd door cultureel ondernemer Anne van der Zwaag voor Lensvelt. Over Spruyt als persoon is Hans zeer te spreken: "Ik heb bijzondere waardering voor Maarten. Hij is een authentieke geest, zowel innemend, sociaal als verfrissend." Als internationaal geprezen art director, stylist en curator werkte Spruyt al voor musea zoals het HEM in Zaandam en het Kunstmuseum Den Haag, en voor merken zoals Tommy Hilfiger en G-Star.

De tafelbladen zijn versierd met vergrote microscopische afbeeldingen van menselijke organismen

Een detail van een ander menselijk organisme

Alle meubels zijn afgewerkt in aangepaste kleuren

Spruyt paste een subtiel kleurenschema toe

Prachtige cementkolommen zijn nu zichtbaar

Het menselijke element komt verder tot uiting in de verscheidenheid aan kunst
